A GIFT a legkiterjedtebb importálási forma, mellyel a Moodle szöveges állományokból tesztkérdéseket képes beolvasni. Támogatja a feleletválasztós, igaz-hamis, kiegészítő, párosító és számjegyes kérdések használatát, továbbá az _____ beszúrását a "szókitöltő" forma esetén. A különféle kérdésfajták egyetlen szöveges állományban vegyesen használhatók, emellett a formátum támogatja egysoros megjegyzések, kérdésnevek, visszajelzés és százaléksúlyozású pontok használatát.
A szöveges állomány kódolásának meg kell egyeznie a Moodle telepítése során alkalmazott kódolással. Példát talál a kérdést tartalmazó szöveges állományokra ezen a helyen: gift/examples.txt.
Feleletválasztós:
Feleletválasztós kérdések esetén a helytelen válaszok előtt hullámjel (~) áll,
a helyes válaszokat az egyenlőségjel (=) előzi meg.
Hányat lép a veréb egy évben? {~egyet ~sokat =egyet sem}
A szókitöltő forma automatikusan beszúr egy kitöltendő üres részt (például így: _____) a mondat közepébe. A szókitöltő forma használata esetén tegye a válaszokat oda, ahol az aláhúzás a mondatban megjelenik.
A veréb {~egyet =egyet sem ~sokat} lép egy évben.
Ha a válaszok a lezáró írásjel előtt jönnek, akkor a szókitöltő formához az adott helyen megjelenik a kitöltés helyét jelző vonal. Minden kérdésfajta megfogalmazható szókitöltő formában.
A kérdések elválasztása üres sorral (kettős kocsi-vissza jel beszúrásával) történik. Az egyértelműség érdekében a válaszok megadhatók külön sorokban, sőt, a sorban beljebb kezdhetők. Például:
Amerikában a hálaadás ünnepét november { ~második ~harmadik =negyedik } csütörtökén ünneplik. A japán betűk eredetileg mely országból származnak? { ~India =Kína ~Korea ~Egyiptom}
Kiegészítő kérdésfajta:
Kiegészítő kérdésfajta esetén a válaszok mindegyike előtt egyenlőségjel (=)
szerepel, ez jelzi, hogy mindegyik válasz helyes válasz. A válaszokban nem szerepelhet hullámjel.
Hányat lép a veréb egy évben?{=egyet sem =semennyit} Kétszer kettő egyenlő {=négy =4}.
Amennyiben csak egyetlen helyes kiegészítő válasz van, akkor azt megadhatja a megelőző egyenlőségjel nélkül is, feltéve, hogy nem keverhető össze az igaz-hamis fajtával.
Igaz-hamis:
Ennél a kérdésfajtánál a válasz azt jelzi, hogy az adott megállapítás igaz,
avagy hamis. A választ {TRUE} vagy {FALSE}, rövidítve {T} vagy {F} [igaz, illetve hamis] formában adhatja meg.
A veréb hármat lép egy évben.{F} A nap keleten kel fel.{T}
Párosító:
A párosító párjai egyenlőségjellel (=) kezdődnek, elválasztónak a "->" jel
használatos. Legalább három párosítandó párt kell létrehozni.
Párosító kérdés { =1. alkérdés -> 1. alválasz =2. alkérdés -> 2. alválasz =3. alkérdés -> 3. alválasz } Párosítsa az alábbi országokat és fővárosukat. { =Kanada -> Ottawa =Olaszország -> Róma =Japán -> Tokió =India -> Új-Delhi }
A párosító kérdések nem támogatják a visszajelzést és a százalékosan súlyozott válaszokat.
Számjegyes:
A számjegyes kérdések válaszokat tartalmazó részének számjegyjellel (#) kell
kezdődni. A számjegyes válaszokban megadhat egy hibahatárt, melyet kettősponttal elválasztva a helyes
válasz után ír. Ha például a helyes válasz 1,5 és 2,5 közé eshet, akkor azt
így adja meg: {#2:0,5}. Ez azt jelenti, hogy egy 0,5-ös (azaz 1,5-től 2,5-ig terjedő) hibahatárt
megengedő 2 eredmény helyesnek tekintendő. Ha nem ad meg hibahatárt, akkor a rendszer azt nullának tekinti.
Mikor született Ulysses S. Grant? {#1822} Milyen értéke van a pi-nek (3 tizedes értékig)? {#3,1415:0,0005}.
Opcionálisan a számjegyes válaszok megadhatók tartományként az alábbi formában: {#MinimálisÉrték..MaximálisÉrték}.
Milyen értéke van a pi-nek (3 tizedes értékig)? {#3,141..3.142}.
A Moodle böngésző felülete nem támogatja a többszörös számjegyes válasz használatát, ugyanakkor a Moodle kódja és a GIFT támogatja ezt. Ily módon többszörös számjegyes tartományt adhat meg, ami különösen hasznos lehet akkor, ha százalékosan súlyozott pontozással kombinálja. Ha többszörös válaszadást használ, ezek elé - a kiegészítő kérdéshez hasonlóan - egyenlőségjelet kell beszúrni.
Mikor született Ulysses S. Grant? {# =1822:0 =%50%1822:2}
Ne feledje, hogy mivel a Moodle böngészőjének grafikus felülete nem támogatja a többszörös válaszadást számjegyes kérdések esetén, ezért ezeket nem lehet a Moodle-ban megtekinteni vagy szerkeszteni. Az első utáni számjegyes válaszok módosítására az egyetlen lehetőség, ha kitörli az adott kérdést és újraimportálja (vagy valami phpMyAdmin-hoz hasonló megoldást használ).
Ezen alapvető kérdésfajtákon túl ez a szűrő a következő opciókat teszi lehetővé: egysoros megjegyzés, kérdés neve, visszajelzés, valamint százalékosan súlyozott válaszok.
Egysoros megjegyzés:
A szöveges állományba olyan megjegyzéseket írhat, amelyeket a Moodle nem importál. Ezzel
fejléceket vagy további információkat adhat meg a kérdésekkel kapcsolatosan. Minden
kettős visszaperjellel kezdődő sort (a tabulátorokat vagy szóközöket nem számítva) a
szűrő nem vesz figyelembe.
// Alcím: Számjegyes kérdések alább Mennyi 2 meg 2? {#4}
Kérdés neve:
A kérdésnek úgy adhat nevet, hogy először megírja, majd dupla kettőspontok közé
illeszti.
::A kanji eredete::A japán betűk eredetileg mely országból származnak? {=Kína} ::Hálaadás ünnepe::Amerikában a hálaadás ünnepét november { ~második ~harmadik =negyedik} csütörtökén ünneplik.
Ha nem ad nevet a kérdésnek, akkor alaphelyzetben az egész kérdést névnek tekinti a rendszer.
Visszajelzés:
Az egyes válaszokhoz visszajelzést adhat meg a válaszok után egy számjel (#), majd a visszajelzés
begépelésével.
Mi a válasz erre a feleletválasztós kérdésre?{ ~rossz válasz#visszajelzésként hozzáfűzött megjegyzés a rossz válaszhoz ~egy másik rossz válasz#visszajelzésként hozzáfűzött megjegyzés ehhez a rossz válaszhoz =jó válasz#Nagyon jó!} Hányat lép a veréb egy évben?{ =egyet sem#kitűnő válasz! =semennyit#kitűnő válasz!} A veréb sokat lép egy évben.{FALSE#A veréb egyet sem lép, mert ugrik.}
Feleletválasztós kérdéseknél csak a tanuló által kiválasztott válaszra vonatkozó visszajelzés jelenik meg. Kiegészítő kérdéseknél a visszajelzés csak akkor jelenik meg, amikor a tanulók helyes választ adnak. Igaz-hamis kérdéseknél az importált visszajelzést a rendszer elmenti, így az akkor jelez ki, ha a tanuló rossz választ választott. Ennek megfelelően a fenti utolsó példánál a tanuló csak akkor látja a visszajelzést, ha IGAZ volt a válasza.
Válaszok százalékos súlyozása:
Válaszok százalékos súlyozásával mind a feleletválasztós, mind a
kiegészítő kérdések esetén élhet. A válaszok százalékos
súlyozását úgy adhatja meg, hogy a hullámvonal (feleletválasztós
kérdéseknél) vagy az egyenlőségjel (kiegészítő kérdéseknél)
után százalékjelek között megadja a kívánt százalékos értéket
(például így: %50%). Ezt az opciót kombinálhatja a visszajelzéshez fűzött
megjegyzésekkel.
Nehéz kérdés.{~rossz válasz ~%50%fél kreditpontos válasz = teljes kreditpontos válasz} ::Jézus szülővárosa::Jézus Krisztus származási helye { ~Jeruzsálem#Ez egy fontos város volt, de a válasz rossz. ~%25%Betlehem#Ott született, de nem ott nevelkedett. ~%50%Galilea#Adjon pontosabb választ. =Názáret#Helyes! Jó válasz!}. ::Jézus szülővárosa:: Jézus Krisztus származási helye { =Názáret#Helyes! Jó válasz! =%75%Názeret#Helyes, de hibás a helyesírása. =%25%Betlehem#Ott született, de nem ott nevelkedett.}
Ne feledje, hogy a két utolsó példa alapvetően ugyanaz a kérdés, az első feleletválasztós, a második kiegészítő formában.
Figyelje meg, hogy a válaszokhoz megadhat olyan százalékos súlyozást, amelyet a böngésző mint felület NEM tesz elérhetővé. Az ilyen válaszokhoz rendelt súlyok kiszámítása helyesen történik (az importálás során hozzárendelt értéknek megfelelően), a tesztet megoldó tanuló számára pedig a szokásos módon jelenik meg. Ugyanakkor az ilyen válaszsúlyok nem jelennek meg helyesen a tanár számára, amikor a Moodle Kérdés szerkesztése menüjében végzi a szerkesztést. A legördülő menü mindössze bizonyos rögzített értékeket enged meg, és ha a válaszsúly nem pontosan egyezik meg az előre meghatározott értékek valamelyikével, akkor a kijelzés sem lesz pontos. Ha ilyen kérdést szerkeszt a böngésző felületén keresztül, akkor a válaszhoz rendelt súly a kijelzettre fog módosulni.
Több válasz:
A több választ tartalmazó opció feleletválasztós kérdések esetén
használatos, amikor a teljes kreditponthoz két vagy több választ kell kiválasztani. A több
választ lehetővé tevő opciót úgy kapcsolhatja be, hogy a több válaszhoz
részsúlyokat rendel, ugyanakkor egy válasznál sem engedi meg teljes kreditpont
hozzárendelését.
Melyik két hónap következik egymás után? { ~%-50%március és május ~%50%május és június ~%50%szeptember és október ~%-50%február és április }
Speciális karakterek ~ = # { } :
Ezek a szimbólumok ~ = # { } ennek a szűrőnek a működését
szabályozzák, ezért nem használhatók kérdések szövegében. Mivel ezeknek a
jeleknek speciális szerepe van ennek a szűrőnek a működését illetően, elnevezésük
"vezérlőkarakter." Néha azonban szükség lehet arra, hogy valamelyiküket - például egy
matematikai képletben - kérdésben használja. Ezt úgy oldhatja meg, hogy az adott vezérlőkaraktert
speciális jellel együtt írja. Mindössze annyit kell tennie, hogy a vezérlőkarakter elé egy
visszaperjel karaktert (\) ír. Így a szűrő tudni fogja, hogy mikor akarja az adott karaktert eredeti
jelentésében használni, és mikor szerepel vezérlőkarakterként. Például:
Melyik válasz eredménye 5? { ~ \= 2 + 2 = \= 2 + 3 ~ \= 2 + 4 } ::GIFT vezérlőkarakterek:: Az alábbiak közül melyik NEM vezérlőkarakter a GIFT importálási formátuma esetén? { ~ \~ # \~ vezérlőkarakter. ~ \= # \= vezérlőkarakter. ~ \# # \# vezérlőkarakter. ~ \{ # \{ vezérlőkarakter. ~ \} # \} vezérlőkarakter. = \ # Helyes! \ (visszaperjel) nem vezérlőkarakter. DE, használhatja vezérlőkarakterek eredeti jelentésben való használatának jelzésére. }
A kérdés feldolgozása során a visszaperjel törlődik, a Moodle nem tárolja.
Egyéb opciók:
Kiegészítő kérdések esetén úgy különböztetheti meg a kis- és
nagybetűs írásmódot, hogy az alábbi sorban a "0"-t "1"-re módosítja:
$question->usecase = 0; // Kis-/nagybetű figyelmen kívül hagyva
Egyéb opciókat érhet el, ha módosítja a gift/format.php importálási szűrő kódját.
Ennek a szűrőnek a kidolgozása a Moodle közösségének számos tagja által végzett erőfeszítés eredménye. Eredetileg szókitöltős formátumra épült Martin Dougiamas és Thomas Robb programkódja alapján. Paul Tsuchido Shew ezt a szűrőt 2003 decemberében írta meg. A szűrőbe beépítette a közösség részéről egy robusztusabb kérdésformára vonatkozóan érkezett javaslatokat. Az elnevezés a "General Import Format Technology" [általános importálási formátum technológiája] kifejezésből alkotott mozaikszó: GIFT.
A GIFT-szűrő és annak dokumentációja Paul Tsuchido Shew munkája: http://ac.shew.jp. Utolsó frissítés dátuma: 2004. február 27.
Az összes súgó mutatója
A súgó megjelenítése English nyelven.